انواع زانوبند طبی و ویژگی های زانوبند

زانوبند طبی

زانوبند طبی محافظی است که بر روی زانو قرار می‌گیرد . زانوبند طبی از زانوی شما در مقابل صدمات و آسیب‌ها محافظت می‌کند زانوبند طبی برای افرادی مناسب است که در ناحیه زانوی خود احساس ناراحتی می‌کند این افراد می‌توانند آدم‌هایی باشند که فعالیت‌های روزمره دارند تا کسانی که فعالیت‌های سنگین دارند دوندگان و ورزشکاران افراد مسن و افرادی که نیاز به مراقبت‌های لازم بعد جراحی زانو دارند و کسانی که بیماری‌های مربوط به‌ زانو رادارند نیز لازم است از زانوبند طبی استفاده کنند زانوبند در انواع و سایزهای مختلف در بازار وجود دارد که هرکدام برای بخشی از زانو استفاده می‌شود که کمک شایانی به ناحیه آسیب‌دیده می‌کنند و درمان شمارا تسریع می‌بخشند در نظر داشته باشید قبل از خرید زانوبند با پزشک یا مسئولان بهداشت در این زمینه که تخصص لازم رادارند مشورت کرده و مناسب‌ترین و بهترین زانوبند طبی را خریداری کنید در اینجا ما قصد داریم با معرفی زانوبند و موارد لازمی که برای خرید آن باید دقت کنید شمارا در انتخاب زانوبند طبی راهنمایی کنیم تا زانوبند مناسب با وضعیت جسمانی خود تهیه‌کرده و سرعت در بهبود و سلامت شما ببخشیم.

انواع زانو بند طبی

زمانی که مسیری طولانی را پیاده‌روی می‌کنیم یا کوه‌پیمایی می‌کنیم و ورزش‌هایی را انجام می‌دهیم که بیشتر زانوها درگیر هستند این فعالیت‌ها احتمال پیچ‌خوردگی، ورم مفصل و فشار آوردن به‌زانو، کشیده شدن عضلات، رگ به رگ شدن به همراه دارند استفاده از زانو بند طبی احتمال وقوع این آسیب را کم می‌کند و از زانوی شما محافظت می‌کند چنانچه زانوی شما آسیب‌دیده است و آن را جراحی کرده‌اید برای مراقبت‌های بعد از عمل حتماً از زانو بند استفاده کنید

زانو بند طبی کشکک بسته

زانو بند طبی کشکک بسته است که زانو و اطراف آن را پوشش می‌دهد که مانند جوراب آن را در پای خود قرار دهید و تا زانو بالا بکشید زانو بند طبی شک بسته فشار خیلی کمی را وارد می‌کند و باعث گرم نگه‌داشتن محل آسیب می‌شود همچنین زانوبند طبی باعث افزایش گردش خون و کم شدن درد در محل آسیب می‌شود و از کشیدگی عضلانی و مفصل‌ها زانو محافظت می‌کند کوفتگی را رفع و ورم زانو را کم می‌کند. این را در نظر داشته باشید استفاده از زانو بند طبی به‌تنهایی کاری نمی‌کند حتماً باید زانو بند طبی کشکک بسته را درست و بر اساس سایز دور زانو انتخاب کنید در غیر این صورت نه‌تنها برای شما مفید نیست بلکه ضرر هم دارد.
جنس‌های مختلف در زانوبند طبی به‌کاررفته اعم از نئوپرن، الاستیک، کش، موهر، پارچه، سیلیکون و غیره است.

از هر جنسی می‌توانید استفاده کنید اما زانو بند طبی حتماً باید ضد حساسیت باشد تا مشکلی برای پوست ایجاد نکند نوع دیگری از زانوبند وجود دارد که چسب‌دار هستند و قابل تنظیم می‌باشند

زانوبند کشکک باز

شکل ظاهری زانوبند کشکک بازمانند زانوبند طبی کشکک بسته است با این تفاوت که کشکک باز دارای گردی خالی وسط کار است و روی زانو قرار می‌گیرد و زانو مشخص هست و اطراف آن پوشیده شده است این‌یک مدل ساده از زانوبند کشک باز است مدل‌های دیگری وجود دارند که دارای فنر ۲ تایی تا ۴ تایی هستند. برخی از مدل‌ها زانوبند کشکک باز دارای نوار چسبی است که قابلیت تنظیم رادارند.

زانوبند کشکک باز از ایجاد فشار روی کشکک جلوگیری کرده و برای کم کردن درد ناشی از ناحیه کشکک کمک می‌کند زانوبند کشکک باز برای مشکلات زانو که شامل خالی کردن زانو، کشیدگی غضروف، آسیب‌های جزئی و جراحی‌های رباط صلیبی، لیگامانی زانو، ناخوشی هاوس میکر، نرمی غضروف کشکک زانو، آرتروز، مفصل پتلو فهورال و رگ به رگ شدن مناسب است همچنین زانوبند کشکک باز برای ورزش‌های سنگین دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، دومیدانی، فوتبال و وزنه‌برداری و غیره مناسب است حتماً قبل از استفاده از زانوبند با پزشک خود مشورت کرده تا زانوبند مناسب با وضعیت جسمانی شمارا معرفی کند.

چه تفاوتی بین زانو بند کشکک باز و بسته وجود دارد

همان‌گونه که قبلاً گفتیم زانوبند کشکک بسته فشار خیلی کم و برای گرم نگه‌داشتن مفصل به کار می‌رود اما زمانی که آسیب جدی به‌زانو واردشده است بهترین کار این است که از زانوبندکششک باز استفاده کنید زانوبند کشکک بسته بیشتر نقش محافظت از زانو قبل از آسیب رادارند و برای استفاده کوتاه‌مدت، اما زانوبند کشکک باز زمان مدت استفاده آن طولانی‌ترین را دارد و برای جهت‌گیری وضعیت مناسب کشکک زانو استفاده می‌شود زانوبند کشکک باز برای فعالیت‌های ورزشی سنگین که بیشتر زانو را درگیر کرده است و احتمال آسیب دیدن کشکک زانو وجود دارد مناسب است.

زانوبند درمان آرتروز

بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است اکثر افراد به آن مبتلا می‌شوند آرتروز زانو در سنین بالا و افرادی که اضافه‌وزن دارند و ضربه‌های شدید واردشده به‌زانو آسیب‌دیدگی زانو در تصادف و آسیب زانو پارگی مینیسک و غیره به وجود می‌آید درواقع غضروف بین دو استخوان ران و ساق پا وجود دارد که با تخلیه و از بین رفتن این غضروف سایش بین دو استخوان به وجود می‌آید که باعث درد تورم و مشکل درراه رفتن می‌شود.

اگر آسیب آرتروز شما ما به حدی باشد که درد آن غیرقابل‌تحمل باشد نیاز به جراحی دارید فقط بستن زانوبند برای شما کفایت نمی‌کند زانوبندها را می‌توانید برای قبل و بعد از جراحی استفاده کنید.
آرتروز می‌تواند اول به‌صورت درد جزئی یا خفیف باشد و بعدها با بالا رفتن سن و فعالیت‌های بیشتر درد و آسیب بیشتر می‌شود. اگر درد و ورم زیاد باشد زانوبند کشکک باز مناسب است ولی اگر بخواهیم از زانو حفاظت کنیم و گرما را نگه‌داریم که برای موارد خیلی خفیف آرتروز است کشک بسته مناسب است لازم به ذکر است برای درمان آرتروز به پزشک متخصص مراجعه کرده تا بستگی به وضعیت شما پزشک تجویز می‌کند که چه نوع از زانوبند را استفاده کنید و در صورت نیاز شمارا به فیزیوتراپ ارجاع دهد در صورت داشتن اضافه‌وزن، وزن خود را پایین آورده که در کاهش درد زانو کمک می‌کند.

زانوبند برای التهاب تاندون کشکک

تاندون زانوی کشکک که نام دیگر آن زانوی جهنده است تاندون زانو، کاسه زانو را به استخوان ساق پا وصل می‌کند در ورزش‌هایی که پرش و برخورد پا با زمین خشک است و چرخش ناگهانی پا وجود دارد مانند ورزش‌های والیبال و بسکتبال، تنیس و غیره احتمال کشیده شدن تاندون کشکک زانو وجود دارد از علائم التهاب تاندون کشکک درد زانو و تورم است تماس دست با سطح کشکک زانودرد در پشت زانو حس می‌شود. زمانی که ورزش می‌کنیم و پاها را گرم می‌کنی بعد از اتمام ورزش درد بیشتری در قسمت کشکک زانو احساس می‌کنیم که نشانه از التهاب یا کشیدگی تاندون کشکک است و درمان التهاب کشکک به استراحت نیاز دارد و از انجام عملیات ورزشی خودداری کنید.
محل قرار گرفتن زانوبند طبی زیر کاسه زانو بر روی تاندون کشکک زانو است زانوبند طبی به شما کمک می‌کند تا تاندون دوباره‌ترمیم شود و زانو ثابت و آرام بماند.

زانو بند برای آسیب مینسیک

زانو از مفصل‌های پیچیده بدن است که در صورت عدم رعایت و مراقبت از زانو دچار مشکلات زانوی می‌شوید مینیسک غضروف است که وزن بدن را در اطراف زانو پخش می‌کند عواملی که باعث پارگی یا آسیب مینیسک می‌شود حرکات ناگهانی زانو است. مخصوصاً در ورزش فوتبال که حرکات سریع و تنش زیادی دارد. خم کردن بیش‌ازحد زانو بلند کردن وسایل سنگین از زمین زانو زدن درازمدت می‌تواند به مینیسک آسیب برساند

از علائم آسیب به مینیسک درد ورم قفل شدن زانو، شنیدن صدای تق‌تق هنگام بالا رفتن مخصوصاً از پله‌ها، ناتوانی در صاف کردن کامل زانو برخی از علائم آسیب به مینیسک هستند، زانو بندهای وجود دارند که به درمان شما کمک می‌کند زانو بند باعث جلوگیری از کشش بیش‌ازاندازه مفصل زانو می‌شود زانو بند فشار وارده برمینیسک را کاهش می دهد که درد را کمتر میکند. فشار زانو بند برای درمان مینیسک باید به گونه‌ای باشد که زانو و پوست اطراف آن از فشار وارده اذیت نشوند در واقع زانو بند نباید خیلی محکم یا خیلی شل باشد.

زانو بندی را باید انتخاب کنید که در هنگام انجام فعالیت های روزانه زانو بند در جای خود قرار بگیرد و تکان نخورد برای درمان پارگی یا آسیب مینیسک میتوان از زانو بند کشکک باز زانو بند لولای که در حفظ و انعطاف زانو کمک می کند استفاده کنید. همچنین با استفاده از زانو بند وفیزیوتراپی ورزش های مخصوص زانو امکان تسریع در درمان شما را فراهم می کند

ویژگی زانو بند مناسب چیست

زانو بند درانواع مختلفی وجود دارند در رنگ، طرح، جنس مختلف و هر زانو بند مناسب به شرایط جسمانی که دارید استفاده شود. زانو بند طبی نباید برای پوست شما حساسیت ایجاد کند تا مشکلی به مشکل قبلی شما اضافه کند. زانو بند طبی باید ثابت در محل مورد نظر قرار بگیرند و تکان نخورد اگر زانو بند که استفاده می‌کنید مناسب نباشد و هر لحظه از جای خود تکان بخورد آزاردهند است و بیشتر زانو را اذیت می‌کند جنس به کار رفته و نوع زانو بند را حتماً مناسب به وضعیت زانوی خود تهیه کنید زانو بند طبی نباید فشار زیاد بر روی زانو وارد کند و باعث اذیت شدن شما شود.
بعضی از زانو بندها قابلیت شستشو را دارند زانو بند باید محافظ زانوی شما باشند و در بهبود سلامت شما کمک کند. زانو بند باید گرما و فشار لازم را به زانو ها بدهندکه فشار مناسب باعث افزایش گردش خون میشود زانو بند طبی باید در کنترل حرکات شما کمک کند تا درمان سریعتر انجام شود و درد کمتری را تحمل کنید.
اندازه زانوبندطبی
بر روی بسته زانوبندطبی سایز اندازه زانوبند درج‌شده است که می‌توانید با یک متر دور زانو خود را اندازه بگیریم زمانی که دور زانوی خود را اندازه گرفتید و سایز زانو خود مطلع شدید بسته‌بندی زانوبندطبی را نگاه کنید و سایز زانوبند را مناسب با سایز دور زانو خود تهیه کنید. با انتخاب درست سایز زانوبند از فشار زیاد و آسیب‌های دیگر زانو در امان بمانید بعضی از زانوبندطبی هستند که به‌صورت سفارشی تهیه می‌شود درواقع با در نظر گرفتن وضعیت آسیب و مشکل زانو که داری زانوبند برای شما ساخته می‌شود.

چه زمانی باید از زانوبند استفاده کرد

زانوبند طبی درواقع پوششی است که روی زانو قرار می‌گیرد و نقش محافظ برای زانو را دارد زمانی که احساس درد در زانو را حس کردید اولین کار مراجعه به پزشک است و بعد از تشخیص از زانوبند طبی مناسب استفاده کنید همچنین زانوبند برای قبل از جراحی و بعد از جراحی نیز می‌توانید استفاده کنید. زانوبند برای بیماری آرتروز، کشیدگی تاندون، مینیسک و آسیب‌های خفیف نیز استفاده می‌شود زانوبندطبی نقش پیشگیری را نیز دارند. در زمان فعالیت‌های سنگین و ورزش از زانوبند استفاده کنید تا احتمال ایجاد آسیب به ‌زانو را کم کنید.
نکات تکمیلی
در صورت داشتن اضافه‌وزن، سعی کنید وزن خود را کم کنید زیرا تمام وزن بر روی زانوها قرار می‌گیرد.
زانو بند طبی مناسب را انتخاب کنید.
زانو بند طبی ضد حساسیت باشد.
زانوبند طبی نباید ازلحاظ ظاهری دارای پارگی و آسیب باشد.
زمانی که از زانوبند استفاده می‌کنید پا نباید بی‌حس شود.
استفاده از زانوبند نباید درد را افزایش دهد.
زانوبند طبی که برای مشکل زانوی شما تجویزشده است تا مدت تعیین‌شده استفاده کنید و بعدازآن با متخصص در حوزه خود مشورت کنید.
برای رعایت بهداشت زانو بند طبی جدید تهیه‌کرده و از استفاده زانوبند دوستان و اطرافیان خودداری کنید.
از شستن زانوبند در لباسشویی خودداری کنید و زانوبندهای خود را اتو نکنید.
تا جایی که امکان دارد روی زانو یا چهارزانو نشنید.