مقالات

آیا کمربند طبی دیسک کمر را درمان می کند؟

بیشتر کمردردها حاد و کوتاه مدت هستند و معمولا چند روز و گاهی دو یا سه هفته بیشتر طول  نمی کشند. شدت کمر درد ممکن است گنگ و ثابت یا ناگهانی و شدید باشد. جالب است بدانید تقریبا 80 درصد از انسان ها در طول زندگی شان  دچار کمردرد می شوند. کمر درد ممکن است بر اثر بلند کردن یک شئ سنگین، یک تصادف و یا به خاطر تغییرات تدریجی ستون فقرات در طول یک مدت پدید آید.

یکی از راه های کاهش و تسکین کمردرد، استفاده از کمربند طبی دیسک کمر است. درواقع کمربند دیسک کمر وسیله ای است که با استفاده از آن بدن شما یک وضعیت مناسبی به خود می گیرد. البته ممکن است این کمربندهای طبی مضراتی هم داشته باشند در این صورت  توصیه می شود طریقه  و زمان استفاده از آن ها را بدانید. در این مقاله  به موضوعاتی در خصوص کمربند طبی، زمان استفاده از کمربند طبی و مواقعی که نباید از کمربند طبی استفاده کرد، پرداخته شده است.

کاربرد کمربند طبی

 

کمربند طبی برای محافظت از ستون فقرات و بهتر شدن وضعیت بدنی شما طراحی شده است. در واقع مانند یک سری عضلات خارجی می ماند که وضعیت ستون فقرات شما را هنگام نشستن یا راه رفتن در حالت بهتری نگه می دارد. کمربند های طبی در جنس، سایز، و طرح های مختلفی ساخته می شوند و بسته به نوع کمر درد شما هر کدام کارکرد خاص خود را دارند.

در چه مواردی از کمربند طبی استفاده می شود؟

 

کمربندهای طبی می توانند به کاهش و بهبود درد در شرایط زیر کمک کنند:

  • در مواقعی که دررفتگی بین مهره ای به وجود می آید.
  • زمانی که مهره ها بر اثر فشار زیاد دچار شکستگی می شوند.
  • فرد دچار پارگی دیسک کمرمی شود.
  • وقتی بیمار دچار تنگی کانال نخایی می شود.
  • تنش و فشار عضلاتی ناشی از فعالیت های فیزیکی.
  • در مواردی که فرد دچار آرتروز می شود.
  • بهبودی کامل بعد از عمل جراجی.
  • بیماری اسپوندیلولیز یا جابجایی بین مهره ای.
  • بیماری اسپوندیلولیستزیس مهره ای یا سرخوردگی بین بدنه مهره ها.
  • پاره شدن لیگامان های بین مهره ای.

 

بستن کمربند طبی برای دیسک کمر

 

 

شما ممکن است هیچ کار اشتباهی در طول زندگی انجام نداده باشید ولی با این حال دچار دیسک کمر شده باشید. باید بگویم که این یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن رخ می دهد. با افزایش سن آب موجود در دیسک به تدریج کاهش می یابد و به همان اندازه انعطاف پذیری کمتری پیدا می کند در نتیجه درد کمر شروع می شود.

درمان های خاصی برای دیسک کمر وجود دارد، حتی گاهی لازم است که فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در هر صورت قبل از هر چیز باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد. در صورتی که با تشخیص پزشک دیسک برآمده آنقدر شدید نباشد، لازم است که یکی از بهترین کمربند طبی را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید تا هم به کاهش درد کمک کرده باشید هم شرایط بهبودی را فراهم کرده باشید.

انواع کمربند طبی برای دیسک کمر

بهترین کمربند برای دیسک کمر بسته به نوع کارکردشان انواع مختلفی دارند. یکی از رایج ترین نوع آن ها که برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک کمر، سیاتیک و… استفاده می شود، کمربندهای طبی مخصوص قسمت پایین کمر هستند که وظیفه محافظت از ستون فقرات را برعهده دارند.

کمربندهای طبی نرم: این نوع کمربندها جلوی حرکاتی که باعث می شوند ستون فقرات به سمت جلو کشیده شود، را می گیرند. هم چنین ستون فقرات شما با را در وضعیت مناسبی قرار می دهد و از آن محافظت می کند. جنس این نوع کمربندهای طبی معمولا الاستیک است و برخی از آن ها دارای پدهای اضافی هستند.

کمربندهای طبی سخت: این نوع کمربندهای طبی حالت انعطاف پذیری ندارند به این صورت که با بستن آن ستون فقرات و قسمت پایین کمر شما را ثابت نگه می دارد و دامنه ی حرکتی کمر شما را محدود می کند. درواقع این نوع کمربند طبی بیشتر زمانی کاربرد دارد که ناحیه کمر شما بر اثر ضربه آسیب دیده است و با بستن آن جلوی پیشروی بیماری یا تشدید آن گرفته می شود. جنس این نوع از کمربندهای طبی معمولا پلاستیک سخت است.

کمربندهای طبی نیمه‌سخت: این نوع کمربندهای طبی مانند کمربندهاب طبی سخت دامنه حرکتی شما را محدود می کنند ولی دارای تکیه گاه ها و بالشتک های سفتی هستند که روی یک بدنه انعطاف پذیر قرار دارند و به بیمار اجازه می دهد که با توجه به نیاز خود آن را تنظیم کند. جنس این نوع از کمربندهای طبی فلز یا پلاستیک است.

زمان بستن کمربند طبی برای کمر درد

 

کمربندهای طبی نه تنها برای درمان دیسک کمر استفاده می شوند بلکه برای کسانی که از درد قسمت پایین کمر یا آسیب دیدگی کمر رنج می برند، حتی برای کسانی که کمر درد مزمن دارند نیز می تواند مفید باشد.

بیماران مبتلا به کمر درد باید از انجام یکسری از فعالیت هایی که درد کمر آنها را تشدید می کند دوری کنند. به عنوان مثال هنگام بلند کردن یک جسم سنگین وضعیت بدن خود را در حالتی درست قرار بدهند که فشار روی کمر آنها وارد نشود. با این حال استفاده از کمربند طبی در مواقعی مانند محل کار که فرد مجبور است ساعت ها روی صندلی بنشیند، می تواند به کاهش درد کمک کند.

درد پایین کمر برای کسانی که ساعت ها کارهای فیزیکی انجام می دهند مانند رانندگان کامیون، کارگران ساختمان و کارخانه ها شایع است. فعالیت هایی مانند ورزش کردن ناصحیح، انجام امور باغبانی حتی پهن کردن لباس و فعالیت های شغلی میتوانند باعث شدیدتر شدن درد کمر شما شوند. استفاده از کمربند طبی به شدت بیماری ستون فقرات و فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید بستگی دارد. و اینکه خطراتی که ممکن است در زمان استفاده از کمربندهای طبی ایجاد شود را باید آگاه باشید.

شما نیاز نیست در تمام طول روز از کمربند طبی استفاده کنید به عنوان مثال در زمانی که استراحت می کنید یا زمان صرف غذا کمربند خود را باز کنید و هنگام انجام فعالیت های سنگین باید دوباره آن را ببندید. فقط در زمانی می توان از کمربندهای طبی استفاده کرد که مشغول انجام کارهایی باشید که به کمر شما فشار وارد می کند، مانند بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن طولانی مدت یا نشستن ساعت ها روی صندلی و….

یک طرز فکر غلط که متاسفانه رایج شده است این است که می توان با بستن کمربندهای طبی هر جسم سنگینی را می توان از زمین بلند کرد بدون اینکه دچار آسیب شوید. کمربندهای طبی از آسیب دیدگی جلوگیری نمی کند!

زمان هایی که نباید از کمربندهای طبی استفاده کرد

 

کمربند طبی مانند یک عضله خارجی عمل می کند و ستون فقرات شما را تثبیت کرده و محافظت می کند. ولی مشکل زمانی پیش می آید که استفاده طولانی مدت از آن ها عضلات خود بدن را تنبل کرده و ضعیف می کند. در واقع کمربند های طبی باعث می شوند که عضله های ستون فقرات کمتر کار کنند و به مرور زمان استحکام خود را از دست بدهند و ضعیف تر شوند. این تضعیف ستون فقرات موجب می شود که عضلات  بدن آن مقاومت و استحکام خود را از دست بدهند و احتمال آسیب دیدگی آن ها بیشتر شود.

بنابراین اگر شما به درد مزمن کمر دچار هستید باید تحت یک پزشک متخصص، علت اصلی کمر درد مشخص شود. و فقط تا زمانی که مشکل شما حل شود باید از آنها استفاده کرد نه بیشتر. حتی زمانی که مجبور هستید زمان طولانی از کمربندهای طبی استفاده کنید بهتر است حتی 10 دقیقه آن را باز کنید و اجازه دهید که عضله های بدن شما فعال باقی بمانند.

آیا تمرینات ورزشی را می توان جایگزین کمربندهای طبی کرد؟

 

باید گفت که هنوز در جوامع پزشکی در مورد اینکه انجام برخی تمرینات ورزشی زیر نظر پزشک مانند حرکات فیزیوتراپی می توانند جایگزین استفاده از کمربندهای طبی یا عمل جراحی شوند یا نه اختلاف نظر وجود دارد. شاید مطالبی را در مورد اینکه انجام برخی تمرینات ورزشی می تواند اندازه انحنای ستون فقرات را کاهش دهد را خوانده باشید اما هنوز مدارک پزشکی که این مطلب را اثبات کند دیده نشده است.

در کل توصیه می شود که که برای تقویت عضلات بدن خود و بالا بردن انعطاف پذیری کمر خود ورزش کنید. حتی در صورتی که مشکل قوز کمر دارید تحت نظارت یک پزشک متخصص به ورزش کردن ادامه دهید.

نحوه تمیز کردن کمربند طبی

 برخی از کمربند های طبی باعث تحریک پوست می شوند و می توانند جوش یا ضایعات پوستی ایجاد کنند. بنابراین تمیز کردن منظم کمربند امری ضروروی است. معمولا نحوه تمیز کردن و شستن کمربند های طبی توسط سازنده ی آن ها ارائه می شود.

به طور کلی پیشنهاد نمی شود که کمربندهای طبی درون ماشین لباس شویی شسته شوند. باید کمربند را با استفاده از آب و الکل یا سرم ضد عفونی به صورت ملایم با دست شست و شو دهید. به این صورت که در ابتدا هرگونه بالشتک، پد شکمی یا پانل اضافی که دارد را جدا می کنیم  و جداگانه تمیز می کنیم و در نهایت یک پارچه آغشته به الکل یا ماده ی ضدعفونی کننده روی کمربند میکشید.

حتما قبل از پوشیدن کمربند طبی از خشک شدن آن کاملا مطمئن شوید زیرا مواد ضدعفونی آغشته به آن در صورت مرطوب بودن ممکن است باعث تحریک پوست شود.

 

کمربند طبی سخت آتل دار، کمربند طبی سخت الاستیک، کمربند طبی ستون فقرات، کمربند طبی برای پارگی دیسک کمر، کمربند طبی جا اندازی دیسک کمر، ایا بستن کمربند برای دیسک کمر خوب است، تاثیر بستن کمربند در دیسک کمر

1 دیدگاه در “آیا کمربند طبی دیسک کمر را درمان می کند؟

  1. زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    مرسی از توضیحات خیلی خوبتون
    من برای دیسک همسرم از کمربند طبی سخت آتل دار استفاده کردیم خیلی خوب بود ، تو انواع کمربند های طبی فکر میکنم این از همه بهتر باشه مخصوصا جنسش هم نئوپرن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *