علائم ایجاد قوز کمر و راه‌های درمان آن

کیفوز:

انحنای بیش از حد ستون فقرات، که به عنوان قوز کمر شناخته می‌شود کیفوز نامیده می‌شود. این مشکل در سنی می‌تواند ایجاد شود اما در دوره نوجوانی بسیار شایع‌تر است. در بعضی اوقات بیماران برای بهبود مشکل پاسچر و تقویت ستون فقرات خود به یک قوزبند نیاز دارند. قوزبند طبی می‌تواند یک درمان مؤثر برای کیفوز در کودکان و بزرگسالان باشد.

انواع کیفوز:

ستون فقرات نرمال، در حالت عادی، صاف است. اما ستون فقراتی که تحت تأثیر کیفوز قرار دارد، در استخوان‌های کمر (مهره‌ها) در ناحیه پشتی دچار یک انحنا می‌شود و ظاهر غیر طبیعی گرد و یا به اصطلاح قوز کرده را به آن می‌دهد.
کیفوز نوعی ناهنجاری ستون فقرات محسوب می‌شود، که به عنوان انحنای ستون فقرات با اندازه 50 درجه یا بیشتر بر روی اشعه ایکس تعریف شده است (آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویر از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند). ستون فقرات طبیعی می‌تواند از 20 تا 45 درجه خمیدگی در ناحیه پشتی داشته باشد.

سه موردی که کیفوز بیشتر در کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد عبارتند از:
کیفوز پوسچرال – از نظر بالینی شایع‌ترین مشکل پوسچر و خمیدگی به حساب می آید. این بیماری در دختران بیشتر از پسران دیده می‌شود، دردناک نیست و معمولاً در بزرگسالی منجر به بروز مشکلات نمی‌شود.
کیفوز شوئرمان – ناشی از ناهنجاری در ستون فقرات است که بیشتر در دوران نوجوانی آشکار می‌شود. در پسران شایع‌تر از دختران است و پس از کامل شدن رشد، پیشرفت آن متوقف می‌شود. گاهی اوقات ممکن است با فعالیت یا ایستادن یا نشستن طولانی مدت دردناک شود.
کیفوز مادرزادی – وقتی ستون فقرات نتواند به طور طبیعی در رحم تشکیل شود، این کیفوز رخ می‌دهد. این نوع کیفوز به طور کلی با افزایش سن کودک شدیدتر می‌شود. اغلب برای جلوگیری از پیشرفت آن، در سنین بسیار کم جراحی می‌کنند.

عوامل ایجاد کیفوز:

كیفوز می‌تواند هم مادرزادی باشد (در بدو تولد) و هم به دلیل شرایط اکتسابی ایجاد شود كه موارد زیر را شامل می‌شود:
مشکلات متابولیک
بیماری‌های عصبی عضلانی
استئوژنز ایمپرفکتا، که به آن “بیماری استخوان شکننده” نیز گفته می‌شود، نوعی بیماری که باعث شکستگی استخوان‌ها با حداقل نیرو می‌شود.
اسپینا بیفیدا
بیماری شوئرمان، نوعی از بیماری است که باعث می‌شود مهره‌ها در قسمت فوقانی کمر منحنی شوند. علت بیماری شوئرمان ناشناخته است و معمولاً در مردان بیشتر دیده می‌شود.
کیفوز پوسچرال – شایع‌ترین نوع کیفوز به ‌حساب می آید. که در بزرگسالی مشاهده می‌شود و می‌تواند با ناهنجاری‌های ستون فقرات همراه باشد. برای حل این مشکل می‌توان از ورزش برای تصحیح وضعیت استقرار بدن استفاده کرد.

علائم کیفوز:

اگرچه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علائم را داشته باشد اما به طور کلی علائم کیفوز شامل موارد زیر است:
• تفاوت در ارتفاع شانه
• سر در مقایسه با بقیه بدن به جلو خم می‌شود
• تفاوت در ارتفاع یا موقعیت تیغه شانه
• هنگام خم شدن به جلو ارتفاع قسمت پشتی بالاتر از حد طبیعی ظاهر می‌شود
• عضلات همسترینگ سفت (پشت ران)
کمردرد، درد پایین پاها و تغییر در عادت‌های روده و مثانه معمولاً جزء علائم کیفوزبه‌ شمار نمی رود. فردی که این نوع علائم را تجربه می‌کند نیاز به ارزیابی بیشتر توسط پزشک متخصص دارد.
علائم كیفوز ممكن است شبیه به سایر بیماری‌ها یا ناهنجاری‌های ستون فقرات، یا ممكن است نتیجه یک آسیب یا عفونت باشد. همیشه با پزشک خود برای تشخیص مشکل خود مشورت کنید.

علتهای ایجاد قوز کمر:

علتهای مختلفی می تواند باعث ایجاد قوز در یک فرد شود. می تواند به دلیل حالت نامناسب اندام در زمان خردسالی رخ دهد یا اینکه ژنتیکی بوده همچنین می تواند در اثر اشکال در رشد ستون فقرات به ایجاد شود. در زیر به برخی موارد دیگر اشاره خواهد شد:
قوزهای مادرزادی: بعضی از نوزادان هنگام در بدو تولد، چند مهره از ستون فقراتشان به یکدیگر چسبیده است و به طور مادرزادی حالت قوز در آنها دیده می شود. دلیل این بیماری مشخص نیست و در ظاهر حالتی ژنتیکی است.
قوز اندامی: حالت نامناسب اندام های بدن خصوصاً بد نشستن می تواند قوس کمر را به مرور زمان افزایش دهد و این خود باعث بروز قوز در یک فرد می‌شود. به خصوص در کودکان این موضوع به دلیل بد نشستن در پشت میزهای مدرسه و هنگام انجام تکالیف، بلند کردن کیف سنگین که باعث کشیدگی در رباط ها شده و قرار گرفتن ستون مهره ها را دچار اختلال کند. به این حالت از ایجاد قوز که به علت حالت نادرست اعضای بدن ایجاد می شود قوز اندامی گفته می شود.
حالت غیرنرمال ستون فقرات: این حالت به دلیل رشد غیر طبیعی مهره ها به وجود می آید. در این حالت مهره ها به جای حالت مربعی که طبیعی است، به صورت مثلث و سه گوش رشد می کنند و حالت غیر طبیعی به خود می گیرند. رباط های اطراف این مهره های مثلثی شکل ضخیم تر از حد معمول پیدا می کنند و موجب شدت گرفتن قوز می شوند. به این حالت از ایجاد قوز، قوز کمر شوئرمن گفته می شود. این قوزهم می تواند در اثر ژنتیک اتفاق بیفتد و ارثی باشد.
برخی بیماریها: بعضی از بیماریها مانند پوکی استخوان، بیماری پاگت، مهره شکاف دار، دیستروفی عضلانی و … می توانند عوامل ایجاد قوز باشند.
ضربه: در مواقعی ممکن است به ستون فقرات ضربه وارد شده و موجب آسیب دیدگی گردد.

عوارض ایجاد قوز کمر:

در برخی اوقات قوز بدون درد است و تنها عارضه ی آن حالت غیر طبیعی بدن است که در ظاهر فرد اثر بدی ایجاد می کند. علاوه بر شکل ظاهر، قوز می تواند باعث مشکلاتی نظیر کمر درد، آسیب دیدگی و ملتهب شدن ستون فقرات، سفتی کمر و باعث بروز حالت خستگی در فرد شود. این بیماری با گذشت زمان شدیدتر شده و در بزرگسالان درمان سختری دارد و ممکن است بلعیدن و نفس کشیدن را دچار اختلال کند.

راه های درمان قوز کمر چیست؟

کیفوز علاوه بر ایجاد مشکلات در ستون مهره‌‌ها و تضعیف عضلات پشتی می تواند با تغییر شکل ستون مهره‌‌ها سبب کاهش حجم قفسه سینه شود. و با مرور زمان حجم ریه‌‌ها را کاهش داده و فشار روی سیستم قلبی و ریوی را افزایش دهد. همچنین با بالا رفتن سن، ستون فقرات دچار استئوآرتریت (همان آرتروزی) و دردهای مداوم خواهد شد.
برای درمان ابتدا باید مشخص شود که بیماری کیفوز از کدام یک از انواع کیفوز است. اگر کیفوز در اثر بیماری‌های یاد شده باشد، باید اقدامات درمانی لازم هرچه سریع ‌تر صورت گیرد. برای مثال، اگر فرد به بیماری شوئرمن شدید مبتلا شده باشد ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد و اگر بیماری او خفیف‌ تر باشد بهتر است از قوزبند استفاده کند. در مواردی که کیفوز به دلیل بد نشستن به در فرد ایجاد می شود، افراد باید سعی کنند عضلات پشتی خود را تقویت کرده و به صورت صاف بنشینند. برای تقویت عضلات پشتی ورزش های خاصی وجود دارد، از جمله شنا و به خصوص کرال پشت توسط پزشکان توصیه می‌شود.
درمان این بیماری بستگی به علت شکل گرفتن قوز، سن بیمار، نشانه های بیماری و قوس کمر دارد. در اینجا به چند مورد از راه های درمان قوز کمر اشاره خواهیم کرد:
تمرینات کششی: در حالتی که قوز اندامی باشد، با تصحیح حالات اندامی و مناسب نشستن و انجام تمرینات ساده می توان آن را برطرف کرد. در مراحل ابتدایی شروع بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کرده و رادیولوژی انجام شود تا میزان انحنا و افزایش آن را به توان به خوبی تشخیص داد. باید حرکاتی انجام داد که باعث انعطاف پذیری ستون فقرات شود، یکی از بهترین روش های درمان در مراحل ابتدایی شروع بیماری حرکات کششی می باشد.
محصول قوز بند : در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده باشد بهترین راه  استفاده از قوزبند برای درمان قوز است. قوزبند به ستون فقرات کمک می کند و از افزایش قوز پیشگیری می کند. این راه در درمان قوز شوئرمن بسیار مفید و موثر است.
مراجعه به فیزیوتراپ: با مراجعه به فیزیوتراپ و انجام حرکات ورزشی می توان انعطاف پذیری ستون فقرات و کمر را افزایش داد. بهتر است همراه با فیزیوتراپی از قوزبند استفاده شود تا مراحل درمان سریع تر صورت گیرد.
درمان شیمایی: برای کاهش درد و سختی در فرد کمتر شود می توان از داروهایی که پزشک تجویز می کند استفاده کرد.
جراحی: وقتی قوز کمر و پشت به پیشرفت خود ادامه دهد و انحنای آن از 80 درجه بیشتر شود، راه های دیگر کمتر می توانند در بهبود این قوز موثر باشند و باعث بهبودی آن نمی شوند. در موارد پیشرفته قوز می تواند به نواحی پایین تر هم سرایت کند و مشکلات عدیده ای نظیر تحت فشار قرار دادن ستون مهره ها، درد طاقت فرسای کمر و فشردگی اعصاب را برای فرد ایجاد کند. جراحی قوز کمر برای کاهش درد و کمک به کم کردن عوارض ناشی از قوز پیشرفته صورت می گیرد. یکی از رایج ترین این عمل ها، می توان همجوشی نخاع را نام برد که در آن چند مهره که بیشتر صدمه دیده اند را به هم جوش می دهند.
با توجه به مطالب گفته شده اینک به فواید استفاده از قوزبند اشاره خواهیم کرد.

فواید بستن قوزبند:

از خواص قوزبند طبی می توان به جهت دهی مناسب وضعیت قرار گرفتن اندام های مختلف بدن همچون شانه، کتف، گردن، کمر و پشت اشاره کرد که باعث جلوگیری از پیشرفت قوز شده و دردهای ناشی از این انحنا را کاهش می دهد. این محصول برای افرادی که باید به مدت طولانی در حالت نشسته باشند و در معرض ابتلا به کیفوز و ضعف های عضلانی هستند، توصیه می شود. زیرا وضعیت قرار گرفتن اندام های بدن را به طور صحیح حفظ می کند.
همچنین با تنظیم کردن کش قوزبند طبی  می توان از افتادگی شانه ها و قوس کمر جلوگیری کرده و به مرور زمان باعث بهبودگی و کاهش این عارضه ها شد.

خواص قوزبند طبی، فواید استفاده از قوزبند، فواید بستن قوزبند، فواید قوزبند، قوزبند برای درمان قوز ، راه های درمان کیفوز ، تشخیص قوز کمر، علائم قوز کمر، چگونه قوز کمر رو از بین ببریم، درمان قوز کمر با قوزبند ، درمان افتادگی شانه با قوزبند ، غوزبند رفع افتادگی شانه، درمان قطعی قوز کمر، قوزبند چیست